gototop

Hargita motorvonat

E-mail Nyomtatás
vonatHargita motorvonat
névre keresztelték annak a motorvonatnak a terveit, amit a MÁV 1939-ben a Budapest-Sepsiszentgyörgy vonalra szánt.

A háború azonban közbeszólt, a motorvonat gyártása pedig félbeszakadt.
A háborút követően a Ganz gyárban elkészült háromotorvonatból egy szerelvényt – a
fenyvesekkel borított Hargita meghódítása helyett – a kormány szolgálatába állítottak. Bársonyhuzatos luxusvonattá avanzsált és az állam embereit szolgálta.
A vonatnak nem volt szégyenkeznivalója nyugati testvéreivel szemben sem, hisze a drapériák, bútorok vagy akár a fülkék falából lenyíló mosdók az
akkori kor fényűzésének megfeleltek.

Az átalakításra a Dunakeszi  BP. ANNO
Járműjavítóban került sor 1951-ben és egészen addig szállította a kormány embereit, amíg az 1960-as évek végén fel nem váltotta az új kormányzati vonat, az Ezüst Nyíl, avagy ahogy a köznyelv hívta a „Kádár vonat”. Emellett a sokkal modernebbvonat mellett – amiben már légkondi is volt – a Hargita pártvonat mellőzve lett és sokáig sorsára hagyva várta az idő múlását.  A másik két Hargitaexpressz vonatként járta az országot, egyikük a Budapest-Nyíregyháza vonalon – a Hargitát talán sosem látva – közlekedett.

 

Az első és hátsó motorkocsikban
egy-egy 450 lóerős dízelmotor gondoskodott a meghajtásról, míg a szerelvény középen két pótkocsi is helyet kapott.
Így összesen 188 ülőhelyen és 32 étkező helyen foglalhattak helyet az utasok és élvezhették az akár 120 km/órás sebességgel száguldó gépezeten való utazást.

80_loeroweb
Forrás LÓERŐ magazin